Böcker för recension:
Ingvild S Gilhus och Einar Thomassen. Antikens Religioner, 2011. Norstedts, Stockholm.
Jan Retsö. The Arabs
in Antiquity – Their history from the Assyrians to the Umayyads, 2003.
RoutledgeCurzon, New York.
Sarah Iles Johnston [g.e.]. Religions of the Ancient World, 2004. Harvard University Press,
Harvard.
”Ett annat folk i den västsemitiska kulturkretsen var
israeliterna. I Israel (ca 1150-586) blev El, som kan ha varit den viktigaste
guden, uppfattad som identisk med Jahve. Denne Jahve var ursprungligen en
krigsgud och stormgud med koppling till bergen, importerad från det land i
sydost som i forntiden hette Edom. Liksom Marduk växer sig större än Enlil och
Hadda, och Baal blir större än Dagan respektive El, överskuggar Jahve så
småningom El. Skillnaden är att medan de båda förstnämnda gudaparen bestod som
far och son i ett fortsatt polyteistiskt system, assimilerades El med Jahve i
en monoteistisk konstruktion. Javhe övertog dessutom vissa egenskaper från
ugariternas Baal” (s.92, Antikens
Religioner).
Anledningen till att jag valt ovanstående böcker för läsning
är först och främst mitt eget intresse för svunna tider, de kulturella och
religiösa uttryck som hörde dem till, men även kan (och ska) valet av
litteratur till del ses som en kritik mot det religionsvetenskapliga
programmets upplägg. Inom humaniora är historisk kunskap och tolkning av
grundläggande betydelse. För att sätta samtida religiösa, kulturella och
sociala (till exempel) uttryck i kontext och därmed söka förstå och
problematisera dem, krävs att vi förstår deras bakgrund.
Genom utbildningen har vi gått igenom de tidiga kristnas
traditioner, hur man studerar
religion, post/senmodernitet och den religiöses psykologi för att bara nämna
några få infallsvinklar. När vi började delkurs 1 första året fick vi också ta
del av Åke Sanders’ En humanistisk
religionsvetenskap. I vilket han söker förklara och peka på vissa röda
trådar i dagens religiösa värld. Dock gick vi snart in i det postmoderna
fältet, vi talade om hur olika grupper runt om i världen hanterar ett
postmodernt samhälle kontra religiösa uppfattningar. Givetvis ett viktigt och
intressant område att studera och reflektera över. Men vi var också många som
ifrågasatte valet att, så att säga, hoppa 2000+ år framåt i tiden, speciellt
var det många lärarstudenter som anmärkte på detta: ”Men hur ska jag kunna ta
med mig detta till en religionsundervisning på högstadiet?” var en kommentar.
Givetvis kan man mena att det är din uppgift som lärare att lista ut detta,
samtidigt så förstår jag oron. Under termin två närmade vi oss några
religioners ursprung, men då mer angående vad religionen själv ”sade”, även
detta intressant men fortfarande; var befann sig de tangerbara <<bevisen>>,
var fanns arkeologin? Endast kort snuddade vi vid religioner och kulturer som
existerade innan uppkomsten av de monoteistiska religionerna. Vi fick en
tentamen med frågor angående det antika <<mellanöstern>>, Grekland,
Egypten och så vidare. Men denna var inte speciellt djuplodande eller
genomgående. Vi kan anse att det är upp till varje student att, efter intresse,
ta reda på det som väcker nyfikenheten, samtidigt ska vi komma ihåg hur
stressande och tidspressad studentens vardag är; det är inte alltid helt lätt att
<<ta sig tid>>. Jag inser givetvis att detta handlar om
prioriteringar i samband med kursupplägg och planering kontra ekonomi, men
känslan har varit att <<här är några gamla grejer och här är de ’nya’
religionerna>>. Som om det fanns vattentäta skott dem emellan. Jag har
svårt att se hur det skulle kunna förhålla sig så. Vilka var de gudar vars
avbilder Mohammed slog sönder i Kaba? Vilken gud var det man prisade med den
gyllene kalven, som gjorde Moses så upprörd? I hur stor utsträckning påverkade
romarrikets religiösa föreställningar kristen tro? De monoteistiska
religionerna uppstod inte i tomrum och för att på riktigt söka förstå varför
religionerna ser ut som de gör idag, anser jag att vi måste veta i vilken mylla de fann näring och slog rot.
Så, tillbaka till min (och andras) uppfattning om vad
humaniora är. Ett verktyg för att förstå och problematisera allmänt vedertagna
<<sanningar>> angående historiska skeenden, att ifrågasätta
strukturer och söka förstå vad som skett för att sakernas tillstånd ska ha
blivit som de blev. Jag anser mig inte ha fått denna kunskap helt, önskvärt,
förmedlad under min studietid på Göteborgs universitet. Detta kan såklart ligga
på mina axlar och vara mitt eget fel/ansvar. Dock har jag gått igenom mina
tidigare studieårs samlade pdf:er, worddokument och utskick från föreläsare,
seminarieledare och så vidare, och jag påstår mig få vatten på min kvarn;
historiska kopplinga, röda trådar, lyser ofta med sin frånvaro.
När jag fick möjligheten att fördjupa mig i de antika religionernas
koppling till de nu existerande (i första hand Abrahamitiska) religiösa
uppfattningarna, hur de tidigare färgat och fortsatt existerar (om än under
ytan) i dagens religioner, så tog jag den. Jag har så att säga vävt in tidigare
nämnda nyfikenhet i slutfasen av mina studier.
Som Gilhus och Thomassen skriver i inledningen till sin sju
kapitel långa bok så har det ”länge funnits ett behov av en grundläggande,
lättillgänglig framställning om de gamla religionerna i medelhavsområdet och
Mellanöstern, uppdaterade med nyare forskning” (s.7, Antikens Religioner), och vi kan anse deras bok, vars språk är både
lättförståeligt och direkt, åstadkommit just detta. Det är kanske inte
nödvändigt med lätt och direkt text i en bok på universitetsnivå, men det gör den
onekligen mer lättillgänglig för en större publik (vilket de också menar vara
ett delmål för boken). Tidvis kan vi dock uppleva hur de <<dummar
ner>> språket, vilket kan anses onödigt. I Retsö:s The Arabs in Antiquity är språket <<högre>> och
beskrivningarna av mer <<klassisk>> vetenskaplig art. Något som jag
personligen uppskattar (även om jag kan förstå hur detta kommer låta) är
användandet av bilder i Antikens
Religioner. Jag har lättare att ge texten större <<mening>> om
jag kan koppla ihop den med ett foto av en relief föreställande en
offerceremoni med guden Enlil i spetsen (s.63, Antikens Religioner) till exempel. Nu inte sagt att vetenskapliga
texter ska vara bilderböcker, men vi människor verkar onekligen ha lättare för
att associera och kontextualisera med hjälp av bilder, än av text. Det samma
kan sägas om Religions of the Ancient
World, vilken har mer av ett <<uppslagsverk>>, skrivet av flera
olika författare, över sig. Antalet författare ger stundvis ett, en smula,
spretigt intryck. Även här är språket <<högre>>. Detta betyder
absolut inte att texterna är tråkiga. Boken är otroligt lärorik och onekligen
en av de jag länge kommer ha stående i bokhyllan. Dock skiftar som sagt
<<läsbarheten>> mellan de olika kapitlen. Även i denna har man
använt sig av fotografier av det som omnämns i texten.
Vad som upprepade gånger slår oss när vi läser de tre
böckerna, är hur så mycket verkar gå igen. Vilket kanske inte är så underligt
då Medelhavet fungerade som ett kontaktnät för folk, kulturer, städer som annars
låg åtskilda från varandra på grund av öknar, berg och så vidare. Detta gjorde
att keltiska gudinnor kunde ha tempel och troende i Afrika, och Isis ha det
samma i Italien och Brittanien till exempel. Medelhavets religioner stod i
konstant kontakt med varandra (s.4-14, Religions
of the Ancient World). Vissa teman verkar finnas med ifrån
<<början>> av de flesta (alla?) kulturer och religioner. Solen,
månen, himlavalvet, naturfenomen och naturen har i de flesta fall så att säga
personifierats genom att man <<förgudligat>> dem. Solguden Re
framställdes i Egypten oftast som en människa vilken ”bar solskivan som en
krona på huvudet” (s.23, Antikens
Religioner). Här frågar jag mig om detta är något som går igen i
<<alla>> religioner? Jesus, änglar och till exempel Buddha
framställs ofta med ett sken runt, över, huvudet; en gloria. Varför? Handlar
det om att denne/dessa är upplysta och att man vill accentuera detta genom att
avbilda dem med sken runt huvudet? Vidare menar Gilhus och Thomassen att vi
endast kan förstå de Egyptiska myterna implicit, inte explicit. Det handlar
alltså om tolkning från vår sida,
vilket för oss in på ett intressant område. Kan man genomföra en diskursanalys
på material som är så gammalt? Jag menar att vi absolut kan det, genom Retsö förstår
vi att det är viktigt att vi läser historiska texter utifrån förståelse för den
tid då de skrevs (s.15, Arabs in Antiquity).
Något annat som återkommer på flera platser i historien är
hur en gud, eller gudar, strider mot något slags vidunder; ofta i form av en
orm. Marduk besegrar i urtiden kaosdraken Tiamat. I Egypten handlar det om
ormen Apofis, vilken måste bekämpas av solguden Re (guden som dör varje kväll
och uppstår varje morgon). Re seglar i en båt när Apofis slår till och bekämpas
med spjut, svärd och rep. Detta är slående likt Tors kamp mot Midgårdsormen i
Nordisk mytologi. Är motivet något som nordbor tagit med sig från resor, eller
har det ärvts över generationer allt längre norrut? Eller är det måhända en
efterkonstruktion av nationalromantiska historiker? Eller är det jag som söker
likheter där inga finns? Vi återkommer dock till <<resor>>.
Det blir enklare att förstå berättelserna i och med
skrivkonstens uppfinnande. I Mesopotamien använde man sig av kilskrift och man
menar idag att detta är början på <<historisk tid>>, alltså tid
ifrån vilken vi har skriftliga källor. Mesopotamien utgjordes av statsstater,
varav en var Sumer. Detta folk dyker upp på 3000talet fvt., deras ursprung är
okänt men man menar idag att de antagligen var urinvånare. Vad jag förstår var
alla de större, mer inflytande, grupperna i området semiter vilka alla haft
samma grundläggande kulturella och religiösa struktur. Även om de olika
grupperna hade olika namn på sina gudar, likställdes de med varandra. Eller
rättare sagt; man såg dem som samma gud. Till exempel övertog Akkaderna
Sumerernas gudanamn (Inanna identifierades som Ishtar och så vidare). Guden
Enlil sågs som allhärskare och han avbildas hållandes i ett par ödestavlor. Att
detta tema går igen i de Abrahamitiska religionerna ser jag som självklart och
arkeologiska utgrävningar visar allt mer på att det förhåller sig på detta
sätt. Vilket också visar sig när vi kommer in i avdelningen Histories i Religions of the Ancient World. Tidigare kapitel i boken har varit
rätt så <<rätt på>>, i stil med <<så här är det>>. I Histories bestyrks dock teorier och
tankar med arkeologiska fynd och tolkningar av dessa.
Jag menar att vi, i de tre böckerna, tar del av
beskrivningar av hur resor, och därigenom möten människor emellan, skapat,
format och omformat kulturella och religiösa föreställningar. Retsö menar till
exempel att det är svårt att peka på ett folk
från en plats, när man talar om
Araber. Termen arab verkar ha betytt olika saker beroende på vem som talade.
För vissa var termen positivt laddad, för andra negativt. Den används i både
politiska och kulturella konflikter. Men ordets äldsta betydelse verkar ha
varit beskrivningen av folk från vissa städer/byar/områden i västra Arabien.
Dock fastställer Retsö att <<Arab>> aldrig betytt
<<ökenlevande>>, inte heller <<nomad>>. Ett flertal
<<Arabier>> kan, från början, ha funnits och det verkar som att
termen mer används för att beskriva vissa medlemmar/familjer/stammar som vid
orgastiska riter avhöll sig från att dricka vin och att ens delta. De fungerade
istället som en slags <<moraliska väktare>>, att vakta samhället
under dessa ritualer (s.612-13, The Arabs
in Antiquity). Araber utgör alltså mer en socioreligiös grupp av krigare,
vilka var en slags slavar under en gud eller härskare. Vidare skulle dessa ofta
leva utanför gränsen mellan öknen och sådd mark. Även om de inte arbetar med
jorden, verkar de inte heller ha varit rena nomader. Retsö menar att epitetet
Arab mycket väl kan beskriva en slags religiös institution, i vilken man kunde
initieras. Initiationen kunde då ha genomförts vid en plats som kallas HGR, och
denna plats kan också ha personifierats med namnet Hagar, ”the mother of the
bowmen in the Paran desert” (s.587, The
Arabs in Antiquity), och då i förlängningen alltså Ishmael. Som jag förstår
det menar Retsö att Araber kanske inte var namnet på ett folk, utan ett epitet
för den roll, uppgift, man blivit ålagd att utföra, alternativt valt att
initieras till? I vilket fall som helst så kan vi läsa oss till hur även dessa
delade, och omvandlade, gudar och så vidare från andra kulturer och folk de
mötte.
Exemplen över likheter och <<arv>> mellan
kulturer och religioner är otaliga i böckerna. Det som jag ser som en
bidragande, grundläggande, orsak till detta är handel. Det är en röd tråd jag starkt vill framföra. Upprepade
gånger tar vi del av beskrivningar av hur människor från olika områden genom
till exempel handel och krig (folkförflyttningar av något slag) utbyter idéer
med varandra. På sätt och vis får vi kanske se detta som en självklarhet,
människor pratar med varandra och även om du inte håller med om vad som sägs, så
förhåller du dig per automatik till det sagda. Är det så att du anser det vara
det dummaste du hört, då är det inte omöjligt att du söker skala bort det som
påminner om detta dumma, från din egen tro och därigenom kunna peka på en
företeelse och säga ”Men vi gör i
alla fall inte sådär!”; ett slags vi-och-de-skapande. Är det så att du finner
de nya tankarna tilltalande är det inte omöjligt att du inför vissa element av
dem i din egen tro. Nu skriver jag <<du>> vilket givetvis blir
missvisande. Jag menar att detta är processer som tar lång tid.
De Abrahamitiska religionerna är monoteistiska religioner
med rötter i polyteistisk världsbild. Ett exempel på hur till exempel
kristendomen till del har polyteistiska drag kan skönjas i den helgonkult som
denna mysteriekult möter statsbärande religion har med sig (s.261, Antikens Religioner). Vi lever sålunda
idag i ett samhälle och en kultur vars religiösa <<grund>> själv
stammar i (och i delar har kvar drag från) polyteism. Men de gamla myterna
lever kvar på annat vis också. Inom kristen och judisk myt, mysticism eller
kanske <<vandringssägner>> omtalas Adams första fru Lilith. Hon
visar sig vara för obstinat för sitt eget bästa, varför hon kastades ut i
vildmarken. Hon förbannar då Adam och Gud, hon blir ond och hon får senare barn med demoner. Barnen får hon att hemsöka
människan, medan hon själv försöker förföra och förgöra män, hon beskylls också
för dödfödda barn. I Mesopotamien fanns <<mellanväsen>>, varelser
som stod halvvägs mellan gudar och människor. Ett sådant väsen var den
kvinnliga demonen Lilitu, både dennas
namn och beskrivning är mycket lik den ovannämnda Lilith. I detta kan vi även
se hur populärkulturen hämtar stoff från dessa urgamla myter. Jag söker efter
Lilith Lilitu på Google och får fram ungefär 81600 stycken resultat på 0,28
sekunder, vilka de översta träffarna talar om ”lilith is most well-known as the
demoness/goddess who was the first woman, created by god at the same time as
adam, unlike eve who was created from […]” (www.lilitu.com/lilith/historical.html)
och visar tillhörande bilder (varav ett flertal som bäst verkar ha ett ytterst
tvivelaktigt samband med antika myter). Varför tar jag upp detta? För att det
visar hur envist våra gamla föreställningar sitter i. Vi kan med stor säkerhet
anta att dagens <<Lilithanhängare>> inte har mycket gemensamt med
de vars samtida kultur frambringade den kvinnliga demonen Lilitu. Vad vi ser är
hur vi tar till oss, omarbetar och modellerar efter behag och behov det vi
anser passa oss från andra tider och kulturer; precis som de folk och kulturer
vi får ta del av i de tre ovanstående böckerna gjort. Det verkar helt enkelt
vara något grundläggande mänskligt att förtrollas av det mystiska och
<<mer än mig>>.
Något jag personligen fastnade för var hur tillbedjandet av
Venus (Morgonstjärnan och så vidare) varit väl utbrett. Morgonstjärnan är även
namnet för Lucifer, Satan. Samtidigt omnämns Jesus som Morgonstjärnan i
Uppenbarelseboken (s.606, The Arabs in
Antiquity). Att Lucifer benämns som Morgonstjärnan var jag införstådd med,
men det var nytt för mig att även Jesus går under det namnet. Jag skulle gärna
vilja ta del av hur man förklarar detta i kyrkan.
Förhoppningsvis har jag lyckats peka på vissa röda trådar
genom historien (resor, handel och möten) och hur berättelser verkar traderas
vart än människor möts. Efter att ha läst ovanstående texter känner jag själv
att många bitar fallit på plats och jag kan inte hjälpa att önska att de gjort
det tidigare.
(Jag inser att detta mitt paper kan uppfattas som kritik,
och till viss del är det väll också det, samtidigt vill jag poängtera att jag
inte är missnöjd med utbildningen över lag; detta är endast något jag tyckt
fattats mig).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar