Etnisk Maktordning i Skola och
Samhälle – Elisabeth Elmeroth
Elmeroth
menar att den etniska maktordningen i Sverige kan, om skolan brister i
uppmärksamhet, utgöra ett hot mot värdegrundens budskap om alla människors lika
värde. ”[…] skolan är en spegling av samhället, ett samhälle som präglas av
ojämlikhet i maktfördelning” (s.7). Skolan är en normgivande arena och ”När vi
utgår från det svenska, blir ’icke-svenskar’ konstruerade som en motsatt
kategori. Med denna kategorisering följer den fördelning av makt som tar sig
utgångspunkt i etnicitet” (s.11). Samhället återskapar också denna hierarkiska
ordning, då det formar ideologier som håller olika gruppers
under-/överlägsenhet vid liv. Detta fenomen kallas ”hierarkisk legitimering av
myter” (Pratto, Stallworth & Sidanius, 1997; genom Elmeroth s.15). I detta
ingår tanken att det är rätt att människor har olika mycket makt, då de (enligt
myterna) besitter olika förmågor. Individer hålls ansvariga för sin egen
situation (”blame the victim”) då de ses som i kontroll av den samma. Enligt Elmeroth
verkar tre myter vara grundläggande: Den patriarkala, den ömsesidiga och den
välsignade. I den förstnämnda uppfattas hegemoni som gott för samhället (de med
makt sköter om de som ej anses kapabla att rå om sig själva). Den ömsesidiga myten
går ut på att inga skillnader finns i makt som beror på grupptillhörighet. Den
hegemoniska gruppen och andra, från makten exkluderade, grupper liknar varandra
genom ömsesidiga relationer. Den välsignade myten; en grupp har gudomlig eller
religiöst grundade rättigheter. Exempel på detta kan vara kungars gudomliga
rätt att regera, eller en viss grupps överlägsenhet och rätt att styra (eller
förgöra) andra grupper pga gudomligt dekret. Elmeroth använder Foucaults tankar
kring diskurser, makt och sociala praktiker. Hon använder även Berger och
Luckmanns The Social Construction of Reality, och Norman Fairclough har en
blänkare. Att hon använder dessa är fullt förståeligt med tanke på ämnesval,
dock kunde hon ha problematiserat ovanstående teorier mer utförligt. Elmeroth
menar att ”i forskning och texter om invandrare blir det en balansgång mellan
att använda särskiljande ord och att visa på förekomsten av ojämlika villkor”
(s.20). Vidare använder hon sig av teorin om intersektionalitet; identitet
formas och kategoriseras beroende på sammanhang. Med dominansteorin visar hon oss vidare att t.ex.
etnicitet är en socialt formad konstruktion, vilken sedan utgör grunden för
strukturella och institutionella varianter av maktutövning i samhället. ”Maktförhållandena
i skolan och samhället formas inte bara genom etnicitet utan också genom
kategorier som kön, klass, sexualitet och religion” (s.21).
Intersektionalitetsperspektivet gör att vi inte kan betrakta en kategori
isolerad från andra. Vad är då skolans roll i det här? Elmeroth menar att när skolpersonal
låter utsagor som ”de tar våra jobb” stå oemotsagda, skapar det en
för-givet-tagen sanning, en vardagsdiskurs vilken ”står i stark kontrast till den
officiella retoriken” (s.49). Således menar Elmeroth att myndigheter och skolor
måste ha förståelse för människors olikhet och att vi behöver kunskaper för att
kunna möta varandra på ett relevant sätt. Flera tjänstemän har utbildning inom
området, men verkar anse att denna inte räcker till (s.68). I sina intervjuer
och möten med personal osv. ser Elmeroth hur kunskapen om dessa problem inte
sällan sopas under mattan. Detta har dock myndigheten för skolutveckling tagit
fasta på och ”har börjat uppmärksamma segregationseffekter, social uteslutning,
heterogena elevsammansättningar och stigmatisering till följd av omgivningens
okunskap” (s.80). Skolans roll i samhället är (förutom förmedlandet av
ämneskunskaper) att vara en funktion i skapandet av likvärdiga villkor och de
ska även arbeta för social rättvisa; ”Värdeuppdraget innebär därför att skolan
har ett särskilt ansvar för att motarbeta fördomar och rasism” (s.84). Vi ser
alltså prov på hur teori och praktik inte drar lika. Elmeroth motsätter sig
uttrycket mångkulturell, istället ser
hon gärna att vi börjar använda oss av begreppet interkulturell, vilket har en undermening av handling, aktion och
rörelse mellan individer (s.119).
Elmeroth
tar upp faror med att majoritetssamhället skapar ett ”vi och de”-tänkande även
inom skolan, hon kritiserar detta tankesätt och talar, helt självklart, om hur
vi behöver ändra på våra förhållningssätt. När hon skriver om rasism och nazism
framträder det dock att det handlar om etniskt svenska ungdomars rasism
gentemot den Andre, hon missar att problematisera rasismen inom ”gruppen”
invandrare. Rasism, som ”storhet”, tas upp men visar sig indirekt handla om
”svenskar mot invandrare”. Elmeroth talar om majoritetssamhällets oförmåga att
se saken från minoritetens synvinkel. Genom att hon inte uppmärksammar de
hierarkier som finns i ”de Andra-gruppen”, visar hon att hon, sina goda
intentioner till trots, står med båda fötter planterade i majoritetssamhällets
tolkningsföreträde.
Diskriminering – Hans Ingvar Roth.
I
Diskriminering förklarar Roth vad just diskriminering är, hur det kommer sig
att vissa grupper råkar ut för diskriminering. Vidare förklarar han hur
diskrimineringen kan vara olik för olika grupper och individer. Boken är även
normativ då Roth menar att diskriminering är fel (vilket det är), men också
genom att han beskriver hur vi kan motarbeta den samma. Han presenterar även
hur diskriminering tett sig genom historien; beskrivningarna är först och
främst över Sverige och Europa. Roth menar att diskriminering kan förstås som
”ett negativt särbehandlande av en individ utifrån moraliskt irrelevanta
egenskaper” (s.11). Nu kan vi mena att just begreppet ”moral” är flytande, i
det närmaste godtyckligt; det är tätt sammankopplat med social praxis,
omgivande kultur osv. Roth tar upp olika former av diskriminering och hur dessa
kan te sig om agenterna kastas om. Roth presenterar en intressant tanke; att
upplysningstiden bidrog till att
diskriminering inom vissa områden ökade. Tal om att alla människor hade lika
värde gjorde det än mer motiverat att skilja på vita Européer och andra
folkgrupper, de sistnämnda blev sedda som icke-människor. I det globaliserade
samhället ser Roth de mänskliga rättigheterna som ”den främsta kandidaten till
en värdegemenskap i ett mångkulturellt […] samhälle” (s.23). Jag finner
tankarna om ytliga respektive djupa diskrimineringsegenskaper intressanta. Den
ytliga består i att någon/några klassificeras utifrån en godtycklig, men reell,
egenskap (som hudfärg t.ex.) och detta knyts sedan samman med andra egenskaper.
Djup diskrimineringsegenskap å sin sida är mer självidentifierande; kön, ålder
etc. För att uppfatta huruvida en individ eller grupp är diskriminerad så får
vi studera hur den närvarar (eller dess frånvaro) i olika samhällssektorer. För
att bryta den djupa varianten krävs att både stigmatisering ska brytas och att
gruppen kompenseras, men också att gruppens särskilda behov tillgodoses (s.51).
För mig som religionsvetare blir Roths inlägg om religiösa och etniska
skillnader som bas för diskriminering intressant. ”När religiösa identiteter
’etnifieras’ eller ’rasifieras’ betraktas också dessa som kollektiva fenomen
som permanenta och oföränderliga” (s.80). När ett land upplever t.ex. ekonomisk
och/eller politisk kris kan detta användas för att spela ut olika grupper mot
varandra. Vilket då skulle betyda att om religion blandas in, finns ännu en
grund för diskriminering; den blir kumulativ. För att få bukt med
diskriminering i stort föreslår Roth att vi lägger mer krut på
informationskampanjer, t.ex. i skolan. Man kan genomföra
anti-diskrimineringsåtgärder, utbildningssatsningar; attitydförändrande arbete
i vilka man verkar för ett demokratiskt system med fötterna planterade i
”mänskliga rättigheter”, med en rättsstat som värnar om sårbara grupper.
Black Mecca – The African Muslims
of Harlem, Zain Abdullah.
“When
one is facing hard times, the blues impulse is to bear witness to the struggle
and name the difficulties” (s.232). I boken möter vi muslimska emigranter från
Väst- och Centralafrika, vilka flyttat till Harlem i sökandet efter ett bättre
liv. Samtidigt är det flera amerikaner som ser dessa nykomlingar som en chans
att få kontakt med sitt afrikanska förflutna. Jag har funnit det svårt att
skriva en ”recension” av den här boken, jag har inte hittat något speciellt att
anmärka på i metod t.ex. Den är lättläst (jag läste den mer eller mindre som en
”vanlig”, skönlitterär, bok) och jag kan nästan känna de dofter, höra de ljud,
Zain beskriver. Som när han beskriver sin teoretiska bakgrund, skriver han inte
sida upp och sida ned om olika tänkare, istället talar han om hur blues och
jazz kan ge intellektuell inspiration och hur detta kan få oss att flexibelt
improvisera; ”Seeing it through this lens, we can understand West African
Muslim life in Harlem in terms of its elasticity, its defiance to be
characterized in one way or another, and move beyond old immigration models in
which immigrants were seen as isolated, bounded within their own enclaves, not
connected to the world around them” (s.5). Boken är också full med ”thick
descriptions”, beskrivningar av människor, platser och förhållanden som är
”fylligare” än vanligt, som ger en större ”därkänsla”. Han menar att hans bok
handlar om Västafrikanska muslimers försök att bli en del av harlem och inte bara bo i Harlem
(s.13).
Flera
gånger träffar vi personer som beskriver hur de i ursprungslandet läst om,
tittat på tv/lyssnat på musik från, USA och hur detta färgat deras bild av
landet som ”the land of opportunity”, och hur denna bild, när de anlänt till
USA, ofta gått i kras. Samtidigt har andra bilder visat sig hemländernas
tv-rutor, t.ex. är det många som följer de festivaler som man genomför i
Harlem. Under Bambadagens parad är det ett Senegalesiskt tv-team på plats som
dokumenterar det hela, ”and it is aired for several weeks in their home
country” (s.110). Festivalerna blir ett slags liminella tillstånd för
deltagarna, eftersom de under denna tid kan ”återuppfinna” sig själva. Jag
finner detta vara en röd tråd i Abdullahs bok; att genom musik, rörelse,
aktivitet, smak och doft finna en fast plats i tillvaron, hur denna plats ger
möjligheten, skapar utrymmet, för förändring; både av individen och av gruppen.
Något som jag finner lustigt är hur mycket av det Abdullah beskriver är sådant
jag känner igen från mitt eget liv. Inte så att jag själv lever i diaspora, men
när han beskriver hur ”gatuintellektuella” talar om konspirationsteorier t.ex.
(s.152), så slår det mig att de elever jag tidigare hade använde samma jargong
och framlade samma argument och tankar. Många av de som beskrivs i boken kommer
från en fattig bakgrund och många av historierna är sorgliga, men ändå tycker
jag Black Mecca har en positiv ton med mycket humor och värme. Något
genomgående för personerna vi möter i texten är att de tvingas göra saker, ta
jobb, som de inte skulle få för sig i hemlandet. En man från Västafrika jobbar
som kock i restaurang; det vore otänkbart i hans hemstad eftersom det är tabu
där. Dessa historier tror jag dock är gemensamma för i stort sett alla
emigranter som inte kommer från ”rätt” ursprungsländer, eller med höga summor
pengar på fickan. För mig är Zains bok en beskrivning av hur dessa emigranter
som ofta ser sig leva i exil (hijrah). Genom att låta sina religiösa praktiker
genomsyras av ett slags ”bluesmentalitet”, söker de ett bättre liv och eftersträvar
ett andligt utrymme samtidigt som de försöker navigera i en ny arbetskultur,
hålla familjestrukturer och kontakter vid liv. Beskrivningarna av de fasor
många av dem upplevde under sina resor över Atlanten, skakade mig djupt.
Givetvis har jag varit medveten om detta tidigare, men något i Abdullahs sätt
att skriva gjorde det så mycket mer kraftfullt. Om jag måste nämna någon kritik
över texten, kunde det vara ett ifrågasättande av den nära kontakt han verkar
ha med de personer vars liv vi får ta del av. Hur distanserad är han från sitt
studieobjekt? Dock ser jag inte det som ett problem; han har, vad det verkar,
spenderat lång tid med att röra sig i dessa miljöer och omkring människorna där
och jag tror boken hade lidit av en mindre personlig och nära uppbyggnad. Zain
talar om teorier och metoder i boken, men går ändå sin egen väg vilket jag
finner mycket uppfriskande och även om jag givetvis tagit till mig
informationen angående de intervjuade och deras livsberättelser så är det inte
det jag i första hand tar med mig ur den här boken; efter att ha läst Black
Mecca vill jag resa till New York, sätta mig i en tunnelbanevagn och åka vidare
till Harlem. Jag vill uppleva en av de parader han beskriver, jag vill besöka
Malcolm Shabazz Market på västra 115:e gatan. Eller varför inte köpa lite mat
från den arabiske försäljaren som Ibrahima irriterar sig så på? ”La! Laysa
ta’am, wa lakin ad-dukhan! Hatha haram!” (s.186). När jag så ätit mig mätt kan
jag köpa en av Ibrahimas egna böcker, vilka uppenbarligen ska vara mycket
explicita och grafiska. Jag skulle gärna vilja ha Zain Abdullah som guide genom
dessa upplevelser.
Skolan mitt i förorten – Fyra
studier om skola, segregation, integration och multikulturalism. Nihad Bunar
Här
tar vi del av hur invånare i olika förorter uppfattar sin situation och hur
deras självförståelse kan te sig. Skolan är en arena för kamp mellan olika
sociala grupper och har historiskt varit en plats där rådande samhällsordning
kämpat för att behålla makten. Detta samtidigt som skolan är den plats där den
sekundära socialisationen, kunskapssamlandet och den medborgliga uppfostran
delar plats med samhällets fortlevnad och utveckling. Bunar har inhämtat sitt
empiriska material i Jordbro, Rinkeby, Tensta och Husby. Han vill ”synliggöra
och analysera hur relationer mellan skolan och det lokala samhället påverkas
när en negativ ekonomisk utveckling i kombination med stigmatiserande
offentliga representationer segregerar
områden” (s.20, förf. kursiv). Detta sätts i kontrast med hur socialt utsatta
områden, genom politiska och ideologiska dekret och insatser, ska integreras. Bunar
frågar sig t.ex. hur de lokala skolorna påverkas och vad för
integrationsåtgärder företas i de olika områdena. Vad vi upptäcker genom Bunar,
är hur ”invandrarbarn” ofta tar på sig skulden för den situation de befinner
sig i och Bunar menar att skolan här har en viktig roll att spela. Att Bunars
avhandling är den enda i sitt slag (i alla fall vid utgivningen 2001), anser
jag vara en viktig bit information, det pekar på det tolkningsföreträde och de
maktförhållanden som ändå var/är en del av både den politiska debatten och
forskarnas intresseområden. Bunar skriver: ”Jag ’kvantifierar’ inte segregationen
och stigmatiseringen för att bevisa att de existerar” (s.24). Avhandlingen är
alltså inte till för att visa hur många fattiga invandrare som bor ”där” och om
de röstar eller inte. Han framför inte heller en politisk-filosofisk
presentation av diskurser om välfärdsstaten. Den teoretiska ramen har sin bas i
Bourdieus ”genetic structuralism”, alltså ett sätt att se relation mellan
struktur och individ; det är sociala och ekonomiska förhållanden som är i
fokus. Vidare används begreppet habitus (den kognitiva karta med vilken
individen förstår, uppfattar och värderar sin tillvaro) som verktyg. Avhandlingen
är ett etnografiskt fältarbete, i vilket Bunar presenterar intervjuer osv. Som
jag förstår det verkar han ha låtit arbetets gång leda vilka metoder han använt.
Han menar även att studien har sin utgångspunkt i att ”multikulturalism” börjat
ses som ett stigma av elever med invandrarbakgrund (s.51). Skolan blir en del
av segregationsprocessen i den lokala miljön; resursstarka elever söker sig
till andra skolor, familjer flyttar till andra områden osv. (”white flight”). ’Från
början’ handlade Sveriges segregation om ekonomi, boende, utbildning och
arbete; det var först med arbetskraftsinvandringen, och senare
flyktinginvandring, som begreppet fick en etnisk ton (s.75). Jag vill skjuta in
att etnisk segregation inte är något nytt; samer, ”zigenare”, judar osv. har historiskt
fått finna sig i segregerande särbehandling. Med miljonprogrammets nya
bostadsområden har det nu uppstått en socioekonomisk och etnisk segregation. Segregation har en sociospatial karaktär. En stor del av storstädernas framtida
befolkning kommer ha vuxit upp under ekonomiskt depraverade förhållanden, inte
sällan i segregerade områden där invånarna har invandrarbakgrund; vad kommer
effekten av detta bli? Med Bourdieus begrepp ”rummets effekter” beskriver Bunar
hur man ”smittas” av sin omgivning; bor man i ett sämre område ökar den
negativa effekten av kulturellt och socialt anseende om man inte har något
annat gemensamt än kapitalfattigdom. En effekt av områdets segregation är att
tillhörande skola kan komma att uppfattas som segregerad från det svenska
skolsystemet, negativa representationer av område och skola i t.ex. media ger
en reducerad bild av en ”komplex social helhet” (s.140). Vilket bidrar till en
ökad negativ självbild hos invånarna. Negativa egenskaper har tillskrivits skolorna
och uppfattats som objektiva faktum (s.152). Det blir ett slags moment 22, där
desto fler flyttar från området/skolan ju sämre rykte dessa har, vilket ger att
både område och skola får sämre rykte. Bunar myntar uttrycket ”territoriell
hexis”, baserad på Bourdieus teori om kroppslig hexis. Med detta menar Bunar
”en beteckning för [de] rumsliga karaktäristika (s.205) som förhållandet mellan
individuella praktiker, de representationer som finns i det sociala rummet och
en uppsättning sociala och ekonomiska villkor utgör. Han visar på den mängd
historiska och kulturella karaktäristika som ”förkroppsligas” i ett visst
område och som påverkar omgivnings inställning och praxis mot detta område och
dess invånare. Bunar påpekar att vår ”multikulturella” undervisning idag
handlar om svenska 2; att undervisningens ”främsta uppgift är att åtgärda
elevernas reella och presumtiva svårigheter i ett, maktpolitiskt betraktat, monokulturellt samhälle” (s.269, förf.
kursiv). För att skolan ska bli, i sanning, multikulturell menar Bunar att
förändringen måste kopplas samman med grundläggande socioekonomiska villkor och
kulturellt medborgarskap. Samtidigt måste den institutionella uppbyggnaden ses
över, samt skolans ideologiska och pedagogiska grund.
Forskningsrapporten – Antisemitiska,
homofobiska och invandrarfientliga tendenser bland unga. Forum för Levande
Historia och Brå – brottsförebyggande rådet.
Jag
kommer tyvärr inte att fördjupa mig något nämnvärt i den här texten, detta för
att jag uppfattar den som mycket bristfällig och full av illa genomtänkta
kopplingar mellan orsak och verkan. Jag ska, med några exempel, försöka visa
vad jag menar med detta.
Man
har i denna kartläggning sökt studera islamofobi, antisemitism, homofobi och
generell intolerans bland ungdomar; med det centrala syftet att ge en bild av
ungdomarnas attityder vad rör ovanstående. 10600 elever har ingått i
undersökningen som bygger på en enkät som besvarats av ungdomar i årskurser
åtta och nio i grundskolan, och ett till tre i gymnasiet. Vi får genom hela arbetet
ta del av statistik vilka kontrasteras med olika teorier angående ungdomars
hemförhållanden osv. ”Av svaren har konstruerats attitydskalor rörande inställning till respektive grupp” (s.8). Man
beskriver hur det visat sig att ungdomarna i undersökningen håller med om
påståendet att de flesta muslimer (bland andra) säkerligen är bra människor,
och att man avstår från negativt laddade påståenden. Tolkningen av detta
resultat verkar dock inte innefatta möjligheten att de som svarar kanske inte
vill uttrycka precis vad de tänker, att man kan ha fått lära sig vad som är ok
att säga och vad som inte är önskvärt. Det betyder inte att tendenserna inte
finns där. Detta kan kanske ses i; ”likaså är det cirka 10 procent som svarar
att man tycker det vara ’helt ok’ eller ’ganska ok’ om ens kompisar ”klottrade
’stoppa invandringen’ på en vägg i stan” (s.9). När vi går igenom frågorna som
ställts i enkäten framkommer det, synes det mig, en del problem. T.ex. ställer
man frågan ”Det skulle vara helt okej att bo granne med en skötsam muslimsk
person”. För mig uppstår då frågan; om man inte vill bo granne med en ej
skötsam muslimsk person; är man islamofob då, eller vill man helt enkelt inte
bo granne med en ej skötsam person? Som vi sett i t.ex. Bunars text handlar det
mycket om hur individer och områden blir representerade i t.ex. medias
nyhetsrapportering. Här skulle en reaktion ”helt enkelt” kunna bli ”det finns
inga skötsamma muslimska personer”, utan att personen ifråga faktiskt uppfattar
sig själv som rasistisk eller islamofobisk. Detta är något jag tycker är en röd
tråd i förevarande text; frånvaron av större perspektiv, oförmågan att sätta in
frågorna i relevant kontext. På sidan 73 visar det sig att 6,5 % av eleverna
rapporterar att de utsatts för hot på grund av sitt svenska eller utländska
ursprung minst en gång de senaste tolv månaderna. ”Ser man till nationell
bakgrund ligger utsattheten tre gånger högre när det gäller elever med utländsk
bakgrund (eleven och föräldrarna är födda utomlands) än för elever med helsvensk
bakgrund”. Detta i sig är givetvis oacceptabelt, men betyder det att det här
har intoleranta förtecken i ”svensk mot invandrare”, eller är det så att dessa
ungdomar bor i mer osäkra områden, där våld är en mer ”självklar” del av
vardagen? Man problematiserar knappt alls de resultat man kommer fram till i
rapporten. På sidan 64 visar resultaten att ”ju högre grad av utanförskap man
upplever desto mer intolerant är man”. Detta stämmer säkerligen, när man går
efter de uppsatta ”regler” som gäller för rapporten och enkäten i sig. Men man
ifrågasätter inte sådant som tolkningsföreträde, maktförhållande–anspråk kontra
t.ex. socioekonomisk status. Man frågar också om demokrati är det bästa
styrelseskicket för Sverige, och man undrar vilka partipreferenser ungdomarna
har. Här verkar enkätsvaren bli något flytande, varpå man drar slutsatsen att
det är ”en indikation på antingen ointresse för politik eller ambivalens vad
gäller politiskt ställningstagande” (s.61). Jag hade gärna sett en följdfråga i
stil med ”har ni haft ingående lektioner och diskussioner angående
styrelseskick och politik i skolan?”. Jag kan inte utläsa i vilket utsträckning
man haft kontakt med skolor och lärare i utformningen av enkäten, men det synes
mig vara en god tanke om den kontakten odlas. På sidan 39 menar man även att ” Elever med helsvensk
bakgrund är genomsnittligt sett mer intoleranta gentemot muslimer än elever med
delvis utländsk eller utländsk bakgrund. Detta gäller även om de muslimska
eleverna elimineras ur analysen. Detta är
statistiskt säkerställt”. Något i mig värjer mig mot alla utsagor som säger
sig vara ”säkerställda”. Ett inledande antagande man hade var att
intoleransgraden inte slumpmässigt fördelar sig bland ungdomar och man menar
att resultaten ger stöd åt detta antagande, det ska tilläggas att man inte har
haft som syfte att pröva någon specifik teoretisk modell i redogörelsen.
När
jag går igenom enkäten kan jag tänka mig hur jag själv skulle fyllt i den när
jag gick på gymnasiet. Om ungdomarna fick fylla i alla frågor på en och samma
gång, tror jag många bara kryssade i och struntade i vad resultatet blev
(vilket i sig är intressant). Ett sätt att undvika detta kunde varit att låta
enkäten delas upp i olika delar, låt säga tio stycken som sedan besvarades
under loppet av en termin eller liknande. Jag ställer mig frågande till varför
det inte presenteras ett normativt avslut på undersökningen. Den menar sig
endast ”visa upp verkligheten” och det enda tipset man har är att så tidigt som
möjligt försöka sålla ut de som bär på intoleransfrön. Många trådar lämnas
hängande tycks det mig; man frågar sig helt enkelt inte ”varför?”. Hur kommer
det sig att man inte kopplar problematiken till större samhällsmönster? Vidare
tror jag det hade varit mycket bra att följa upp enkäten med intervjuer för att
få mer kött på siffrorna och en djupare förståelse för bakomliggande orsaker.
Ibn Garcia’s Shu’ubiyya Letter –
Ethinc and Theological Tensions in Medieval al-Andalus. Göran Larsson.
I
den här diskursanalysen av Ibn Carcias brev till Abu Abd Allah ibn al-Haddad
får vi ta del av vad Larsson menar är uttryck för och exempel på hur myter och
förstådd historia legitimerar anspråk på makt och tolkningsföreträde. Larsson
tar upp sådant som t.ex. gruppidentiteter och religionstolkning kontra politisk
makt. Texten ”argued that non-Arabs should not be treated as inferior to Arabs
– on the contrary, according to the writer they should be treated as superior”
(s.2). Texten skrevs i mitten av 1000talets Andalusien. Ibn Garcia levde under
vad som kallas ”de oberoende staternas” period, vilken uppstod efter att
Umayyadkalifatet i Cordoba gick under år 1031 (jag kommer här att använda
kristen tideräkning) och området stod utan ”självklart” ledarskap. Larsson
menar att det Andalusiska samhället under denna tid var segmenterat, både
etniskt och politiskt, men också religiöst. Hur att tolka Islam har aldrig
varit en självklarhet, och Larsson sätter detta i samband med sin läsning av
brevet i en analys vilken situeras i kopplingen mellan den Iberiska kontexten
och en större Mellanösternkontext. Ibn Garcia beskriver i sitt brev hur de
ickearabiska muslimerna är överlägsna sina arabiska gelikar, och han gör detta
genom att peka på exempelvis Bysantinsk och Persisk historia. Denne
romantiserar dessa kulturers traditioner och Islamska teologi och formulerar
därigenom en ideologisk form av ledarskap, vilken han menar är bättre än vad
araberna kan erbjuda. Vad jag uppfattar som avgörande i texten är hur Larsson
talar om hur gränsmarkörer är av stor vikt när man tar del av en diskursiv
kamp; vi kan se ”samma” sorts argument och ”vi och de”-tänkande i Garcias brev,
som vi idag tar del av vad gäller etnicitet osv. Larsson menar att vår kunskap
om de inblandade grupperna är problematisk och informationen bristfällig, men
att det ändå är möjligt att skönja dessa gruppers gränser genom att ta del av
skrivet material och förståelse för historisk, politisk, religiös och social
kontext. Vi får också ta del av exempel på hur legender och myter kan användas
på olika vis, för att uppnå olika syften. I detta framstår en bild där, i en
”inommuslimsk” kontext, både araber och ickearaber beskrivs som ”den Andre”. Läsningen
av Ibn Garcias Shuúbiyyabrev är intressant och Larsson målar en god bild av
Islams dåtida västligaste gräns. Dock hade jag tyckt det varit roligt med en
djupare koll på beskrivna myters innebörd, jag som utomstående har så gott som
ingen information alls att luta mig tillbaka på i detta. Tanken att arkitektur
kan vara en spegel, ett resultat av och en kommentar till samtida rådande
”klimat” finner jag mycket intressant. Moskén i Cordoba var t.ex. ett mycket
tydligt styrkeuppvisande av kalifatet (s.110). Det samma gäller när man
uppförde en minaret i Cordoba, vilken vi får se som en symbolisk handling; i
vilken man kunde utläsa styrkan i det framväxande Islam och kalifens
maktanspråk. En central fråga för Ibn Garcia (och andra i hans samtid) var vem
som skulle ha rätten att bestämma över vem. Dikter och poesi (vilket, om jag
fattat rätt, även Garcias brev kan beskrivas som) kan få vindarna att svänga i
hemska riktningar. Ett exempel kan vara Abu Ishaqs dikt, vilken leder till att
3000 judar mördades (s.142-43). Det var inte en populär tanke att judar skulle
styra över muslimer, något som visar sig i hur man kritiserar de judiska
assistenter som en del muslimska ledare höll sig med. Ett genomgående stråk jag
tycker mig se i några av de texter som presenteras är de skrivandes vilja att
omtala ”de Andra” i ordalag som minner om abjektionstermer; ”Like the water
lily, Muhammad was born surrounded by the dirt and filth of the Arabs” (s.162),
”These are generous deeds; not the two bowls of mild adulterated by mixing with
water so that the two became urine” (s.171), ”to eat lizards” (s.172), ”Never
did my father sing a camel-song, trailing along behind a scabby camel” (s.40).
Det verkar vara något genomgående, genom ”alla” tider; för att markera sig
själv som bättre, söker man beskriva sin uppfattade motpart som äcklig, smutsig
osv. Det fanns även de som menade sig vara muslimer, men som förespråkade helt
andra värden än vad vi är ”vana” vid, t.ex. blev Abu l-Khayr anklagad för att
häda, då han förnekade ”the reality of the Last Judgement and of punishment in
the hereafter, and promoting the eating of pork, the drinking of wine, dancing,
fornication, homosexuality, etc.” (s.116-17). Något som inte sågs på med blida
ögon av dennes samtid. Jag finner dessa ”extrabitar” av information tilltalande
i Larssons text. Larsson går också närmare in på vem Ibn Garcia själv var,
vilken hans kontext var; de politiska, religiösa och litterära strömningarna
som hjälpte konstituera individen. Det här för mig är kontentan av Larssons
text; vad tar vi till för medel, för att hålla kvar, eller ta över, makten?
Vilka trådar drar man i för att legitimera sin ståndpunkt? Det verkar som att
inte så mycket har ändrats i historien. Detta
ser vi också bland annat när Larsson påpekar att det än idag finns splittringar
mellan arabiska och ickearabiska muslimer (s.207). Vidare får vi här ta del av
ett exempel på hur de i maktposition kan sätta agendan (i det här fallet mellan
ortodoxi och heterodoxi) för vad som anses korrekt; de begär, och tar,
tolkningsföreträde.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar