torsdag, april 07, 2016

Vinster i välfärden

Jasså, du har gammelt folk som behöver vård? Ok, lägg hen här så ska jag fixa. Till ockerpris.

Att ta ut vinst på andras olycka är helt enkelt inte moraliskt gångbart. Om viljan att tjäna en extra slant och göra aktieägarna glada betyder att du drar ned kvalitén på vården du ger, eller sänker dina anställdas löner, anser jag att du är en förkastlig människa. 

Idag diskuterade jag det här med en man som försvarade vinster i välfärden med "Men om företagen går med förlust då? Det talas det inte om. De det går dåligt för!". 
Min blixtsnabba respons blev givetvis "...?... Nej...för det är väl ännu värre? Vem tror du det går ut över först, och värst?".
På detta svarade han inte, utan upprepade sitt rakknivsvassa inlägg om företag som går med förlust. 

Jag förstår inte alls det argumentet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar